25-01-2005 12:28 door: karal.
<br /><br />> > Gewoon, de juiste zoektermen intikken over het onderwerp waar je iets meer vanaf wil weten. :)<br /><br />> Dat is kennisopdoen. En daar is niets mis mee. Leren is echter veel meer dan dat. En hoe weet je of die informatie die jij vindt via Google wel klopt? Iedereen kan van alles op internet zetten, of jij nou deskundig bent of niet.<br /><br />Ach.. wie zegt dat de informatie die ik van een docent krijg wel klopt? De docent. Wat ik bedoel: waar een wil is, is een weg. Mensen moeten het vooral zelf willen. <br /><br />Ik kan me voorstellen dat de overheid een levenslang leren fiscaal aantrekkelijk maakt. Stimuleren van de vraagzijde dus. Van de aanbodzijde moet ze wat mij betreft afblijven. Of mensen willen leren via internet of in een klas, moeten ze helemaal zelf weten. Ik geloof niet dat de overheid een bepaald kanaal moet stimuleren.
25-01-2005 15:07 door: Jap.
> Dat is kennisopdoen. En daar is niets mis mee. Leren is echter veel meer dan dat. En hoe weet je of die informatie die jij vindt via Google wel klopt? Iedereen kan van alles op internet zetten, of jij nou deskundig bent of niet.<br /><br />Je moet eerst een context zien op te bouwen. Ik kan me best voorstellen dat je via de media zo'n context kunt opbouwen. Maar dan niet alleen via internet. Ook via kranten, TV en radio. Toch zul je eerst moeten leren lezen en daar is begeleiding voor nodig.<br /><br />
21-02-2005 16:40 door: marcelhj.
Quoting Kat:<br />> Een levenlang leren voor iedereen waar je ook bent. Educatie is belangrijk, en zal gestimuleerd moeten worden. Internet maakt dat allemaal mogelijk. Waarom investeert de overheid niet meer?<br /><br />Ik weet niet of dat wel de taak is van de overheid. Je kan mensen stimuleren te leren door bijvoorbeeld subsidies te geven in de vorm van studiefinanciering of iets dergelijks. Wat echter een veel grotere en effectievere stimulans is naar mijn mening is een mentaliteitsverandering.<br />Leer studenten zelf actief op zoek te gaan naar kennis en zelfverbetering. Als de mogelijkheden aanwezig zijn (Investing door de overheid in internet-infrastructuur!) om op internet te zoeken en te werken, dan zullen de mensen zelf plaatsen maken om te leren en deze opzoeken.<br /><br />Er zijn al vele plaatsen beschikbaar om online van alles te leren, in de ICT wordt het volgensmij ook vaak verwacht dat werknemers zichzelf up-to-date houden met ontwikkelingen. Via internet is dat ook goed te doen, omdat alle laatste ontwikkelingen daar te vinden zijn inclusief methodes om deze eigen te maken.<br /><br />Ikzelf maak veelvuldig gebruik van het internet om mijn eigen kennis op pijl te houden. Er zijn genoeg plekken om extra kennis te vergaren, of om bijvoorbeeld samen met anderen nieuwe kennis te ontwikkelen in forums.
28-02-2005 22:05 door: Hermanus.
Quoting karal:<br />> Volgens mij investeert de overheid al heel veel in onderwijs. Met Google kan ik nu al een leven lang leren via internet, wat heeft de overheid hier nog aan toe te voegen vraag ik me dan af.<br /><br />Als ik in het onderwijsblad van de AOB lees dat talloze ROC's personeel moet ontslaan omdat er te weinig geld naar de scholen gaat met als bijkomend effect dat minder mensen hetzelfde werk moeten doen, dan is de vraag gerechtvaardigd óf de overheid genoeg inversteert in het onderwijs.<br /><br />En het opzoeken van informatie is nog lang geen 'leren'!<br />
01-03-2005 11:43 door: Kat.
Wellicht moeten we in deze discussie onderscheid maken tussen onderwijs voor kinderen op de basis- en middelbare school en onderwijs voor volwassenen.<br /><br />Wat betreft onderwijs voor kinderen en jongeren zal de overheid meer moeten investeren. Het huidige klassikale onderwijs voldoet niet meer aan de lifestyle van die jongeren die met computerspelletjes en elektronische gadgets zijn opgegroeid. Scholen willen vaak wel, maar de middelen zijn er gewoon niet. Ook zullen leerkrachten extra scholing moeten krijgen om met de veranderende onderwijsomgeving om te kunnen gaat.<br /><br />Voor volwassenen geldt een heel ander verhaal, omdat zij de keuze hebben om wel of niet verder te leren, en daarvoor ook zelf de manier waarop kunnen bepalen. Toch heeft mijns inziens de overheid hierin wel een bepaalde verantwoordelijkheid. De overheid kan er voor zorgen dat er meer mogelijkheden zijn voor volwassenen om te leren.... door bijvoorbeeld instanties en organisatie te subsidieren zodat zij tegen lage kosten goede scholingsmogelijkheden kunnen aanbieden.<br />