Ouderwets wordt weer nieuwerwets

Met de technologische ontwikkelingen van deze eeuw verandert met de manier van communiceren ook de tools waarmee we communiceren. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en de jongste generaties worden ermee opgevoed.

Communicatiemiddelen

Het telegram verdween al een tijd geleden, omdat er nieuwe mediums opkwamen waarmee je een bericht kon overbrengen. Mensen konden ineens mobiel bellen en een fax sturen. Dat waren destijds de boosdoeners voor het telegram. Deze communicatiemiddelen worden nu op hun beurt al weer verdrongen, door de snelle ontwikkelingen op internet en daarmee gepaarde diensten als Skype en Whatsapp.

We communiceren dus met moderne media, wat er voor zorgt dat een ouderwetse brief via de post een zeldzaamheid wordt. TNT moet noodgedwongen banen schrappen als gevolg van bezuinigingen en bij postNL staat de zoveelste reorganisatie voor deur, waar ook weer banen verloren gaan. Het laatste postkantoor sloot werd al een paar jaar geleden gesloten en door de opkomst van internetbankieren, en de laatste jaren juist door mobiel bankieren is het aantal bankfilialen meer dan gehalveerd. En na het bankkantoor daalt ook het aantal geldautomaten, zeker in kleine dorpen.

Muziekindustrie

media_xl_1545018

Niet alleen communicatiemiddelen veranderen dus, ook de manier waarop we betalen verschuift. En wat de denken van de muziekindustrie, die sinds internet en illegaal downloaden al jaren te kampen heeft met sterk teruglopende verkopen. De cijfers van 2012 gaven echter weer reden om te juichen, voor het eerst sinds 1999 groeide de omzet van de muziekindustrie weer. IFPI’s Digital Music Report schrijft dit toe aan de innovaties, creatieve manier om nieuwe kanalen aan te boren. Downloadwinkels krijgen een boost door de cloud en betaalde abonnementen op streaming services worden ook in steeds groter getallen afgesloten. Waar Spotify in 2011 nog 3 miljoen betalende klanten had, is dat inmiddels meer dan 5 miljoen.

Innovatie

De digitale revolutie biedt dus vele mogelijkheden te innoveren. Het zet hele branches op zijn kop: Reisbureaus leggen het af tegen online reiswinkels en digitale fotografie ging te hard voor een van de grootste spelers in de markt, Kodak. Kodak was in 1975 zelf degene die de eerste digitale camera ontwikkelde. Maar toen ze hun analoge business niet wilde beschadigen en niet vol inzette op deze nieuwe manier van foto´s maken mistte ze de boot.

Sommige branches hebben een heel nieuw business-model dankzij het internet, waardoor ondernemers hun strategie radicaal moeten veranderen. Sommige ouderwetse producten worden ineens weer hip, getuige de comeback van vinylplaten. Anderen hebben een makeover nodig, een extraatje. Zoals de fax, die tegenwoordig ook verstuurd kan worden als bijlage van een e-mail.